Lieve musicals, er gaat hier iets mis.

maart 26, 2014

Lieve musicals,

Ik hou van jullie, met alles wat ik heb. Maar er gaat iets mis en daar moeten wij het even over hebben.
Ik doe een HBO-muziektheater. Een zware studie, 4 jaar bloed, zweet een tranen. Ja, heel leuk, ik zou niets anders willen. Maar ik zal nooit ontkennen dat het zwaar is. Het worden vaak pretstudies genoemd, maar 's avonds is de hele school leg en zitten alleen wij muziektheater-studenten met z'n allen nog te ploeteren. De kantine-dames maken 's avonds speciaal diner voor ons omdat ze willen dat we wel gezond eten. Van alle leraren moeten we iedere dag een kwartiertje aan hun vak besteden, plus sowieso een uur zangoefeningen elke dag, plus les tot zeven uur. Tja, we studeren wel 's nachts. Dat betekent ook geen sociaal leven meer. Ik spreek mijn eigen ouders amper. Nieuwe mensen leren kennen gaat al helemaal niet. Niet een paar uur per dag college, donderdag stap avond. Maar school, eten, slapen en dat de dag erna herhalen.
Maar dat heb ik er ook allemaal voor over. Want, nogmaals, ik zou niets liever willen. En we hebben het ook nodig om zo hard te werken. Want je hebt maar vier jaar. Vier jaar om zo allround mogelijk te worden. Vier jaar om de beste te worden. Want er zijn veel opleidingen, nog meer studenten en maar heel weinig banen. Weinig producties en al een vaste groep mensen die al een tijdje bezig is in de musical die ook altijd weer vecht om een plek in het ensemble of een rol. Het is een hele moeilijke toekomst.
En om de musical dan levendig te houden, zodat er ook nog mensen komen kijken, moet het commercieel zijn. Dat is misschien niet helemaal eerlijk, want dat betekend dat de rol niet altijd naar de beste gaat. Maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als Chantal Janzen niet in je productie staat, komt er niemand kijken. (Hiervan bewijst Soldaat van Oranje trouwens ook het tegendeel, even tussendoor). Dus ja, je hebt Jim Bakkum en John van Eerd nodig om publiek te trekken. Dat kan ik begrijpen. En zolang er genoeg plek is voor nieuw talent, ben ik helemaal voor.
Ik denk dat er mensen zijn die beter zijn dan Ferry Doedens om Fiyero te spelen. Ik ben vaak blij dat de understudy's spelen als ik ga kijken, want die zijn toch vaak beter. Maar de musical heeft het nodig, heel het GTST publiek ging naar Wicked en daarom accepteren we het. Want als er niemand meer naar de musical gaat, hebben wij helemaal geen werk mee. En Ferry Doedens heeft hard gewerkt en deed al iets met zang en spel.
Dus, ik ben all-in het commerciële gedoe, maar dit gaat echt te ver.
'We zochten jong talent. Iets uit deze tijd.' zegt de regisseur van Blood Brothers, die Yes-R gecast heeft als de verteller.
En lieve mensen, hier gaat het mis.
'We willen, naast dat Yes-R leert zingen en spelen, ook wat rap toevoegen aan de musical...' SHOCK.
Lieve musical, Yes-R is toch niet geschikt voor in musicals? Hij heeft vast hard gewerkt aan zijn rap carriere. Maar dit is niet de manier om mensen naar een musical te trekken. Als je een musical met rap wil, schrijf dan iets nieuws. Het kan niet zo zijn dat je een oude klassieke musical verpest door een rapper te casten. Er zijn ladingen jonge, talentvolle mensen die staan te trappelen om dat podium op te gaan en de rol 20x beter kunnen spelen dan Yes-R. Ja, Yes-R is vast een fantastische artiest voor een bepaalde doelgroep, maar hij is geen musicalster.
Dus nu is heel muziektheater in paniek. Want wat doen we hier eigenlijk nog? Waar zijn we mee bezig? Waarom studeren wij nog zo hard, als je het allemaal toch niet nodig hebt om gecast te worden? Je moet alleen nog beroemd zijn, op welke manier dan ook. Voor we het weten staat Boer Henk van Boer zoekt Vrouw in Les Miserables. Dat is de dag dat ik zal stoppen met deze droom. Want dan denk ik niet dat ik de musical nog in wil.
Laten we maar hopen dat Yes-R een eenmalige fout is. En dat er snel weer plek is voor het mega talentvolle, jonge vlees. Want dat is er genoeg in Nederland. En het staat te trappelen.

You Might Also Like

0 reacties